וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו עד כמה אתם פראיירים: דירשו את הכסף שלכם בחזרה

בשיתוף תאגיד המיחזור אל"ה

עודכן לאחרונה: 12.8.2021 / 9:33

רבים מתייאשים וזורקים לפח בקבוקי זכוכית, פחיות ובקבוקי פלסטיק קטנים המסומנים בפיקדון, כי נמאס לנו לחפש מקום שיקבל אותם ויחזיר לנו את הכסף שלנו. אבל ידעתם שתוכלו להחזיר אותם לכל בית עסק שמוכר לכם מכלים כאלו? הנה כל מה שאתם חייבים לדעת כדי לא לצאת פראיירים

בקבוקים במיחזורית. ShutterStock
מספיק להיות פראיירים ולוותר על הכסף שלכם!/ShutterStock

המשלוחים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו בשנה האחרונה, בזמן שהמסעדות נותרו סגורות. עם המשלוחים הללו, למי מכם שמזמין שתייה, מגיעים גם בקבוקי זכוכית, פחיות או בקבוקי פלסטיק קטנים (חצי ליטר בדרך כלל) מסומנים בפיקדון. אל תזרקו אותם סתם לפח!

כאשר אנחנו מסיימים לשתות, המיכל נותר ריק ורובנו פשוט נפטרים ממנו. ברוב המקרים, המחשבה על מיחזור של אותו מיכל שתייה לא עוברת בראש וחבל, כי אנחנו פשוט יוצאים פראיירים. ואם יש משהו שישראלים שונאים - זה להיות פראייר.

הרי מלכתחילה, הפיקדון שלוקחים לכם על מכלי השתייה הללו, שנפחם גדול מ-0.1 ליטר וקטן מליטר וחצי, הוא כסף שלכם והוא אמור לחזור אליכם. הוא פיקדון והוא כלול במחיר ששילמתם. אין יותר פשוט מזה, ואם תחזירו את מכלי השתייה הללו, תקבלו את הכסף שלכם בחזרה.

אבל האם מסובך למחזר את המכלים הללו? התשובה הרבה יותר פשוטה ממה שדמיינתם והנה כמה שאלות ותשובות שפשוט חייבים להכיר.

ראשית, מה אומר חוק הפיקדון בישראל?

על מכלי המשקה הקטנים חל חוק הפיקדון. על פי החוק, הסכום המינימלי שמותר ליצרן או יבואן לקחת כדמי פיקדון על המכלים הללו הוא 30 אגורות, לכל מיכל. דמי הפיקדון כלולים במחיר המשקה, במטרה להמריץ אתכם להחזיר את המכלים הריקים למיחזור במקום לזרוק אותם סתם לפח.

אז איפה אני יכול/ה למחזר את מכלי המשקה המדוברים, המסומנים בפיקדון?

כאן רובנו נופלים, כי כנראה שגם אתם לא ידעתם שאת מכלי המשקה, אם הם ריקים ומסומנים בכיתוב "חייב בפיקדון", מותר לכם להחזיר בכל מקום שגם מוכר אותם. כן, גם אם לא קניתם את אותו מיכל מאותו עסק.

רגע, מה זה "בכל מקום"?

על פי החוק בישראל, בית עסק שמוכר מכלי משקה מלאים בפיקדון, מחויב גם לקבל כאלו בחזרה מצרכן שמעוניין להחזיר אותם. זה כולל כמובן סופרמרקטים, אבל גם מכולות, פיצוציות ואפילו חנויות נוחות. אסור למקומות הללו לסרב להחזיר לכם את הכסף שלכם ואסור להם גם להגביל את שעות קבלת המכלים לשעות או ימים מסוימים. אם המקום פתוח ועובד, ונכנס להגדרות, הוא חייב לקחת את המכלים ולהחזיר לכם את הכסף שלכם!

בקבוקי יין בחנות בישראל. ShutterStock
אם בית עסק כלשהו מוכר בקבוקים המסומנים בפיקדון, אסור לו לסרב לקבל מכם כאלו בחזרה/ShutterStock

ואם הם בכל זאת מסרבים?

במקרה שבית עסק מערים קשיים ולא מוכן לקבל מכם את מכלי המשקה הריקים והמסומנים, יש לכם מספר אפשרויות:

1) דווחו למשרד להגנת הסביבה בטלפון 073-2733351 או בכתובת האימייל pniot@sviva.gov.il

2) אתם גם יכולים להגיש נגד בית העסק תביעה אזרחית בבית המשפט לתביעות קטנות או לחלופין, לפנות למועצה לצרכנות

איך אני מקבל/ת את הפיקדון שלי בחזרה?

נדגיש זאת שוב - זה הכסף שלכם. לכן, בית העסק יכול להציע לכם זיכוי כספי תמורת דמי הפיקדון (נגיד, אם בדיוק קניתם בסופר, זה יכול לרדת מהתשלום שלכם). יחד עם זאת, אם סירבתם לקבל את הפיקדון, מגיע לכם כסף מזומן. אסור לבית העסק להגיד לכם "לא" במצב כזה.

מה עוד כדאי לדעת?

1) בכל יום (!) מותר לכל אדם להחזיר לבית עסק אחד עד 50 מכלי משקה החייבים בפיקדון. תעשו את החישוב הזריז של 30 אגורות (מינימום) כפול 50 מכלים ותגיעו ל-15 שקלים, ביום. לא מעט כסף שפשוט יוצא מהכיס שלנו ולא חוזר, אם אנחנו לא ממחזרים.

כמובן שאם יש לכם יותר מ-50 מכלים, אתם לא צריכים לאגור אותם בבית. אפשר ללכת באותו יום לכמה בתי עסק, או להגיע בליווי מישהו נוסף לבית עסק בודד, ולהחזיר כמות כפולה של מכלים.

2) בתי עסק לא מחויבים על פי חוק לקבל מכלי משקה ריקים מכם אך ורק במקרים הבאים:

- המיכל נמכר לצריכה בתחומי העסק (בקבוק זכוכית שאתם שותים בבית קפה נניח) ולא נגבו עליו דמי פיקדון

- בית עסק ששטח הריצפה שלו קטן מ-28 מ"ר לא מחויב לקבל מכלי משקה ריקים שלא נקנו אצלו

- בית עסק לא מחויב להחזיר דמי פיקדון אם הוא לא משווק את מכלי המשקה המלאים של אותו יצרן או יבואן

לסיום...

כל מה שעליכם לעשות הוא לאסוף אותם ולהחזיר לאחד מבתי העסק שהוזכרו כאן. לחלופין, יש לכם אפשרות להשיב אותם גם לאחת התחנות העירונית שמפעיל תאגיד המיחזור אל"ה ולקבל במקום את דמי הפיקדון. בנוסף, אל"ה מפעילה באופן וולונטרי ערוצים שיכולים לאסוף כמות גדולה של מכלי משקה בבת אחת.

אז מספיק להיות פראיירים! זה הכסף שלכם והגיע הזמן שתקבלו אותו בחזרה, לא?

לפרטים נוספים - דף הפייסבוק של תאגיד המיחזור אל"ה

בשיתוף תאגיד המיחזור אל"ה
  • עוד באותו נושא:
  • מיחזור
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully